My CONTACT :

Damian S. L. Yeo & L. C. Goh (DSLY)
No. 2007, Lorong Sidang Omar, off Jalan Penghulu Abbas, Bukit Baru, Hang Tuah Jaya, 75100 Melaka

Tel : 06-2347011
& 06-2347012
Fax: 06-2347022

------------------------------------

Wednesday, April 16, 2008

Working with PAS?

Leaders from DAP-PAS-PKR

Me giving my piece

YB Goh giving his speech

I was errrrr forced to give a speech at a PAS ceramah in Kemendoh, Jasin replacing YB Goh Leong San, Chairman of DAP Melaka and ADUN for Kesidang as he was not feeling too well after coming back from China the week before. The destination took us almost an hour. Five of us in the car namely, YB Goh, YB Lim Jack Wong ADUN for Bachang, Jeff Lim, a member whom I have still forgotten his name and I.

It was well attended by at least 500 people, the majority of whom are Malay with a handful of Chinese and Indian. There are seven speakers of which I am the fourth after YB Goh. Now my speech in Malay.

Terima kasih tuan pengerusi majilis,

Saya berdiri di sini bukan sahaja sebagai mewakil parti DAP tetapi juga mewakili YB Sim Tong Him, Ahli Parlimen kawasan Kota Melaka yang sekarang berada di Singapura atas urusan peribadi.

YB Goh Leong San, ADUN Kawasan Kesidang dan Pengerusi DAP Melaka;
YB Lim Jack Wong ADUN for Bachang;

Salam sejahtera saya ucapkan kepada Yang Berbahagia Ustaz Abdul Ghani, Pesuruhjaya PAS Negeri Melaka;
Yang Berbahagia Dr Mahfuz, Pesuruhjaya PAS Negeri Johor;
Pucuk Pemimpin daripada Parti PAS dan PKR;
Rakan-rakan seperjuangan daripada Parti PAS dan PKR;
Tuan tuan dan Puan puan,
Saudara dan Saudari sekalian

Terima kasih atas sokongan saudara dan saudari, semua penyokong-penyokong daripada parti Pakatan Rakyat kerana adanya sokongan saudara saudari parti DAP dapat memenangi 5 buah kerusi dewan undangan negeri dan menawan balik kerusi Parlimen Kota Melaka dengan majoriti 11,000.

Saya bersama dengan kawan-kawan saya dari parti DAP berterima kasih dan bersyukur kerana dapat hadir pada malam ini untuk memberi sepatah dua kata dan arahan persahabatan dari parti DAP Negeri Melaka kepada kawan-kawan seperjuangan. Kunjung mengunjungi ke ceramah-ceramah sebegini dan juga saling melawati aktiviti-aktiviti kedua-dua pihak akan merapatkan lagi hubungan baik di antara parti-parti Pakatan Rakyat. Bukan sahaja untuk kebaikan parti-parti politik kita tetapi juga dapat bekerjasama supaya Melaka cegah daripada pencemaran kerajaan Barisan Nasional demi kebenaran dan keadilan.

Musuh rakyat Melaka adalah satu. Iaitu kerajaan Barisan Nasional yang dipimpin oleh Ali Rustam dan orangnya yang penuh korup, berpraktik nepotisma dan kronisma. Kerajaan Barisan Nasional menggunakan prinsip dan polisi dasar ekonomi baru untuk orang-orang mereka sendiri di mana yang kaya terus akan menjadi kaya dan yang miskin menjadi lebih miskin.

Dalam ceramah-ceramah saya dalam pilihanraya yang kedua belas, saya ada banyak mengatakan tentang rasuah di Melaka yang semakin teruk dan dahsyat DAN hutang negeri Melaka yang semakin hari semakin bertambah hutangnya.

Untuk makluman saudara dan saudari, setakat tahun 2006, hutang negeri ialah RM1.05 billion (www.audit.gov.my). Bandingkan tahun 2006 dan sepuluh tahun sebelumnya di bawah ketua menteri-ketua menteri yang lain di mana hutang negeri adalah rendah. Mengapanya terdapat hutang-hutang sebegini teruk adalah kerana perbelanjaan-perbelanjaan yang tidak terkawal. Seumpamanya perbelanjaan Dewan Undangan Negeri yang baru, projek Hang Tuah Mall dan yang lain menelan berjuta-juta ratus ringgit. Ini menjadinya ianya kerterlaluan dan harus ditolak oleh rakyat negeri Melaka.

Ini sahaja pada tahun 2006 apatah lagi tahun 2007, 2008 dan tahun-tahun yang akan datang. Saya rasa ia akan mencecah RM1.2 billion pada pilihanraya ketiga belas kelak. Adakah masa depan negeri kita akan menjadi lebih cerah di Melaka. Saya ingin menyatakan negeri Kelantan yang dipimpin oleh kerajaan PAS dalam selama 19 tahun hutangnya telah dibayar dan sekarang hanya tinggal lagi sebanyak RM11 juta ringgit (sebelumnya apabila BN menerajui negeri tersebut, hutang negeri adalah sebanyak RM600 juta). Perbezaannya ialah pentadbiran negeri-negeri tersebut.

Persoalannya apa yang patut dilakukan oleh kita semua. Kedua-dua parti DAP dan PAS perlu berfikir untuk masa depan rakyat Melaka. Kita perlu faham kepada realiti semasa di mana bangsa Melayu di Kuala Lumpur mengundi DAP dan rakyat bangsa Cina mengundi PAS. Realitinya adalah bukan isu bangsa yang diwar-warkan oleh parti politik Barisan Nasional yang berpadu kepada politik bangsa. Realitinya adalah rakyat mengundi parti-parti Pakatan Rakyat adalah supaya pentadbiran negara atau negeri adalah bebas dari keangkuhan UMNO dan kekejaman dan kezaliman kerajaan Barisan Nasional yang penuh korup dan hanya mementingkan diri sendiri sahaja. Oleh yang demikian, ia adalah perlu bahawa parti politik dalam Pakatan Rakyat perlu mengambil peluang keemasan ini untuk menrealisasikan matlamat rakyat jelata. Kita perlu bergabung tenaga dan usaha kita untuk menjatuhkan kerajaan Barisan Nasional Melaka.

Saya percaya, parti DAP Negeri Melaka akan bekerjasama dalam masa yang terdekat ini supaya dapat satu kemenangan yang lebin besar bagi semua parti-parti Pakatan Rakyat. Kita akan bekerjasama dalam mana-mana aktiviti-aktiviti bersama kedua dua pihak dan ceramah-ceramah berkelompok.

Walaupun saya kalah hanya majoriti 806 di pilihanraya kedua belas, saya akan terus berjuang untuk nasib rakyat dengan membuka cawangan di kawasan Dun Duyong dan juga pusat perkhidmatan. Berbanding dengan calon dan bekas ADUN dan EXCO MCA, apabila kalah telah menutup pusat perkhidmatan beliau. Ini menunjukkan ketidakjujuran pihak MCA.

Kalah-Menang dalam politik adalah perkara biasa. Penting sekali adalah perkhidmatan ahli politik kepada rakyat jelata. Saya tidak boleh meletakkan tanggungjawab saya sebegitu sahaja tanpa mengiraukan bahawa terdapat lebih daripada 5500 pengundi yang telah menggundi saya sebagai wakil mereka. Saya tidak boleh berpaling tadah atau berjauhan dengan pengundi DUN Duyong.

Kita, walaupun kalah, perlu bekerja keras dan bekerja lebih masa untuk rakyat. Kita mesti sensatif dengan perasaan rakyat dan memandang serius dengan hal laku rakyat. Sentimen dan pemikiran rakyat perlu diutamakan dan dijagai. Kita perlu berkhidmat untuk rakyat tanpa mengira bagsa, agama dan juga fahaman politik. Kejujuran kita untuk berkhidmat akan menjadikan satu teladan dan contoh kepada semua yang ingin menjadi calon dalam pilihanraya-pilihanraya akan datang.

Akhir kata, sebagai wakil parti DAP Melaka, saya berharap agar kedua-dua PAS dan DAP dapat bekerjasama dan mengeratkan lagi persahabatan kita untuk pilihanraya ketiga belas yang saya percayai dalam tiga tahun dari sekarang.

Terima kasih

1 comment:

Anonymous said...

Dear Freedom Fighters, both Online & Offline...

I have been supporting the boycott the newspapers initiative for sometime & I have done my push & pull marketing rather we'll around my circle of family, friends & contacts. A few have stopped buying, some don't already. A lot whom still want to purchase the papers, I passed on the info - which was the worst in all mediums & urged them to switch to the least worst. For English papers, the worst was the The Star (Spinning & BN coverage). Data can be found on the People's Parliament.

Now, the story. I have noticed that some, are still purchasing the newspapers, especially "The Star" every now & then, especially on Saturdays for... "The Recruitment Section!"

So, I urge all those whom support this cause to pass the word. Only get your recruitment information online. Do not purchase the msm & even browse through it.

PR & others (mid-long term effort), get more beginner computer classes up. Teaching people to use the comp, get the news, browse & apply for jobs, using the email, etc. Keep the fees very low, give it free to the very poor, catch the young, educate! PR, set up a IT centre in the poor areas, with news printed out & pasted there regularly. Put up a few PCs with internet connections for the poor to share & use for free during office hours.

Check out MT article "My Version of the Truth" by RPK, for some related info.

Thanks, please pass the word!